Natuk Baytan, 5 Temmuz 1925 yılında Manisa'da doğan senarist, oyuncu ve yönetmendir. 100'e yakın filmde yönetmen koltuğuna oturmuştur. Filmlerindeki karakterler, karakterlerin unvanları, replikler ile Türk sinemasının en iyi absürt komedi örneklerindendir. Kemal Sunal'ın Atla Gel Şaban, Yedi Bela Hüsnü, Korkusuz Korkak, Tarzan Rıfkı gibi filmlerinin ve Cüneyt Arkın'ın Kara Murat, Malkoçoğlu gibi filmlerinin yönetmenidir.
Anısına 2007 yılında Yunus Yılmaz yönetmenliğinde Natuk Baytan Belgeseli çekilmiş ve ismi İstanbul'un Fatih ilçesinde bir parka verilmiştir.
Kemal Sunal Filmlerine Absürd Komedi Tadını Getiren Natuk Baytan Ekolü
Usta oyuncu Kemal Sunal, 70'li yıllarda Arzu Film ile birçok efsane filme imza attıktan sonra 76 yılında Natuk Baytan'ın yönettiği Sahte Kabadayı adlı filmde oynar ve bu filmden sonra tabir-i caizse hayatı değişir. Bu güzel ikili, 76 yılından sonra birçok filmde beraber yer alırlar ve Türk sinemasına absürd komedinin en güzel örneklerini verirler.
Kemal Sunal Filmlerinde Natuk Baytan'ın Alfred Hitchcock Misali Göründüğü Sahneler
Kemal Sunal filmlerine absürt komedi tadı getiren efsane yönetmen Natuk Baytan, bazı sahnelerde kendisini de göstermiş.
Avanak Apti (bekleyen müşteri. ayrıca abdi yanından geçerken eğilip müşterinin yüzüne bakar ve "ben bu adamı bir yerden tanıyorum" der.)
Yedi Bela Hüsnü (en soldaki beyaz pardesülü yolcu)
Sakar Şakir (burada söylemeye gerek yok)
Sahte Kabadayı (beyaz ceketli)
Ayrıca şöyle bir şey de var ki Natuk Usta hakikaten cameo'nun dibine dibine vurmuş.
Natuk Baytan'ın literatüre kazandırdığı kötü karakterler
Lakabı “Şaryo Natuk”
Lakabı “Şaryo Natuk”a çıkan Natuk Baytan film çekme yöntemleri olarak adından söz ettirmişti. Şaryoyu çok fazla kullanan Baytan kameranın hareketliliğini savunuyordu. Bunun dışında filmlerindeki karakter isimleri de oldukça farklıydı. Özellikle de komedi filmlerindekiler.
Tokatçı filminde akıllarda kalan en önemli isim Kara Erol’dur. Osman ve Şevket tarafından “tokatlanan” Kara Erol’du. Öyle bir karbonat tongasına düştü ki lakabı Karbonat Erol’a çıktı.
Ayağındaki nasırdan kurtulamayan ve yaraya atılan dikişin sürekli atmasından dolayı lakabı Dikiştutmaz Sabri’ye çıkmıştı. Hafızalara “Dinleyin ulan develer” repliği ile kazınmıştır.
Limona tiki olan Ayı Abbas’ta gemi kazanı gibi yürek vardı ama Bombacı Mülayim’in karşısında tutunamadı. Ayrıca hile yapanları da hiç sevmezdi kendisi.
Gözü kara bir kiralık katildi. Sansar Selim’in ayarladığı adam olarak Mülayim’i öldürmekle görevlendirildi. İşini yapamazsa intihar edebilecek potansiyelde bir kişi kendisi.
Lakabıyla bu kadar uyumlu başka bir karakter var mıdır bilemem. İşin içinde Gerzek Hamdi varsa olayın saçmalıkla sonuçlanmayacağın kimse söyleyemez.
Hayattaki en büyük şanssızlığı Sakar Şakir’e denk gelmekti. Onunla tanıştıktan sonra hiçbir işi rast gitmedi. Aslında içinde iyi bir insan mevcut ama çıkması için biraz zaman gerekiyordu. “Yanıyorsun Fuat Abiiieee” repliğiyle akıllara gelir.
Bana göre Yeşilçam’ın en ilginç karakteridir kendisi. Kız İsmet’i canlandıran Necati Er’in rol için bıyıklarını bile kesmesi takdire şayan. Hele ki “Hüsnüüüüü” diye sahneye girmesi tam bir efsanedir.
(Selçuk Bulut)
Kaynaklar:
Comentarios